Under påskhelgen var det SM premiär i drifting på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping. Mässan har inte varit öppen sedan 2019 och det märktes. Herregud va folk det var, ca 85000 besökare under hela helgen!
Vi anlände till Elmia under skärtorsdagen för att ställa upp i depån. Vädret var piss, sådär grått och tråkigt det kan vara, småregnade hela tiden och allt var blött. Besiktningsgubbarna var snabba och tog vår bil tidigt. De går igenom bilen för att kolla att bilen är säker att köra samt att reglementet följs.
På kvällen stack vi ner till stan för att gå på bankett, där serverades det grillbuffe. När vi kom tillbaka till depån somnade man som en liten prins, mätt och go, förväntansfull inför morgondagen. Det kommer vara långa dagar framöver med förarmöten tidigt på morgonen och körning sent på kvällen, kanske nån gubbvila däremellan.
Fredag
Vi vaknade upp till ett betydligt soligare Jönköping på fredagsmorgonen. Jag och Viktor, vår spotter, gick iväg på förarmöte kl 08. Där går vi igenom banlayout, zoner och clippingpoints, information om tävlingen i stort. I detta läget är man ganska avslappnad. De andra i teamet förbereder bilen inför träning. Motor och drivlina ska varmköras. En sista check så att allt är ok inför körning. Detta gör mekanikerna Yoshi och Petter.
Fredag första träning
Första träningen är på ca 1 timma. Vi får 2 varv att köra direkt efter varandra. Lägger 2 försiktiga varv, inser att det är relativt halt. Dels för jag kör på begagnade däck samt att det varken var varmt asfalten eller nerkört gummi på banan. Slingan hade en del höjdskillnader, partier där chassit kommer sätta sig ordentligt. Vi satsade på vår arena-inställning vi jobbat fram på bilen. Dock med en hårdare högkompression på dämparna bak för att minimera risken att bottna ur i dessa partier. Jag tycker ändå att vi gjorde rätt val från början, vi justerade inget på chassit senare under helgen. Detta är något vi under tidigare år fått arbeta mycket med, justera chassit tills det känns bra. Nu satte vi det direkt. Men det visar sig senare att vi har andra, större problem…
Andra träning fredag
Med gott mod och riktigt taggad inför andra träningen, som är sista inför kval, satte jag mig i bilen och rullade ut till banan. Kände direkt att något var fel med bilen. Ingen ork och svårt att hålla bilen på drift. Det ska finnas så mycket kraft i motorn att det inte ska vara några problem på en lite mindre bana som denna. Men han gick ner i källarn direkt, dvs det fanns ingen ork i maskin. Körde in och kollade loggarna i Maxxecu. Inget laddtryck…
Vi körde på kanske 300hk när det ska vara 800hk. Vidare felsökning visade det sig att ett flexrör mellan grenrör och turbo gått av. 50% av alla avgaser går direkt ut i motorrummet och inte genom turbon. Detta hade även bränt hål på luftfiltret. Jag sprang in i full mundering på mässan för att ragga delar. Det var som ett riktigt träningspass. Underställ och overall var inte optimalt när man snabbt skulle ta sig fram i folkmassan. Tyvärr hittade vi inga delar som vi kunde ersätta de trasiga delarna med. Vi fick dock ett luftfilter som vi kunde modifiera så det skulle passa av raceperformance företaget Autoracing. Stort tack för detta!
Tyvärr hittade vi inget flexrör som vi kunde använda. Viktor fick helt enkelt sätta sig i bilen och köra hem till garaget och hämta delar samt svets. Vi har några timmar på oss att lösa problemet, vi borde hinna.
Medans Viktor, givetvis i laglig hastighet, körde mot Värnamo började vi andra att skruva ner och förbereda för de nya delarna. Med någon timmes marginal hade vi bytt alla delar och bilen stog redo för kval, dock endast med 2 repor i ryggsäcken. Hur fan ska det här gå…
Fredag kval
Bilen stog redo på depåplatsen, hela teamet hade kämpat för att få ihop den tills kvalet började. Alla var glada och faktiskt kunde man se en stolthet i ögonen på alla i teamet. Där stog den och blänkte i solen, vilken bil vi har!
Jag tänkte inför första repan att jag lägger en safe repa. Se till och sätta linjen för tusan, tänkte jag. Det blev en väldigt försiktig repa. Vi fick höga poäng på linje men sämre på style och vinkel. Inte så konstigt för det fanns liksom inget commitment i rundan. Det räckte till 63 poäng om jag minns rätt. Men vi hade poäng och troligtvis tar vi oss till top32. Andra kvalåket gav vi mer. Mer fart, högre växel. Det resulterade i högre poäng. Med 77 poäng i kvalrundan 2 slutade vi på 11 plats av 39 förare. Det är vi nöjda med.
Lördag träning
Om det var fint väder när vi vaknade upp på fredagen så var det strålande på lördagen. Fåglarna kvittrade och nattens sömn hade varit bra. Vi körde 4 repor under den korta träning. De 2 första vill jag inte prata om, jag fick nån hjärnblödning där. Med de 2 sista när jag körde med Martin Frejd gick ändå hyffsat. Skönt att avsluta ändå ganska vettigt.
Top32
Top32 gick av stapeln under eftermiddagen på påskafton. I hela depån var det fullt med människor. Inför fulla läktare skulle vi ställas mot en nykomling i SM. Robert Åhäll som körde RM förra året och körde väldigt bra där. Jag var framme och snackade lite med honom och grabbarna i hans team, de har byggt ny bil i vinter, en riktigt fet BMW M3 med nån konstig motor i, 2zj tror jag den hette…. *Fnissar*
Till battlet då, jag började som Lead. Körde väl en stabil runda och vid ett tillfälle märkte jag att Robert kom upp väldigt högt på mig, han är tvungen att göra en stor korrigering för att inte köra in i mig. Inför min Chase visste jag att om jag lägger en nice, safe, flowig runda så är jag vidare. Robert kör fint och jag ligger på ett tryggt avstånd bakom men ändå visar att jag är där, vi kör imål och jag tror det är klart. ICKE! Jag hade rivit en kona i starten och omstart var signalerat. Tyvärr missade både jag och Robert detta. Så rundan körs om.
I omkörningen så kör vi båda en fin runda. Vi slår ut Robert och vidare till top16. Trotts lite träning känns körningen väldigt bra. Förhoppningarna byggs upp….
Top16
Senare på kvällen börjar top16, detta är själva huvuddelen i tävlingen. Vi ska möta Fredrik Persson i top16 och vi börjar som Lead. Efter första kurvan i transition ner mot muren ligger Persson på tajt, han kör in i mig bak och jag får en knuff framåt vilket gör att jag understyr. Jag försöker lugga igång bilen igen men den känns annorlunda. Hände nåt bak vid närkontakten? Jag lyckas ändå att få upp bilen på drift och kör färdigt rundan. Jag ställer mig vid startern och säger att nåt är fel på bilen, felet borde ju vara bak eftersom närkontakten var bak. Linus (startern) kollar läget bak men hittar inget konstigt.
Jag ställer mig redo för att köra chase och när lamporna slår om till grönt och vi drar iväg känner jag vad som är fel. Motorn helt orkeslös… IGEN. Är det flexröret som tagit stryk i smällen? Jag jagar på så gott jag kan. Effekten försvinner mer och mer. Tillslut går det inte hålla bilen på drift. Det är flexröret som gått av igen.
Det kändes som jag åkte runt med en Briggs & Stratton… Där tog våran helg slut tyvärr. Fredrik Person gick välförtjänt vidare.
Summering
Det finns mycket positivt som vi tar med oss från tävlingen. Vi hittade rätt i chassi inställningarna fort. Vi hittade det verkliga felet till varför flexrören gått sönder, en motorfäste satt löst vilket gör att flexröret får arbeta hårdare och kanske i sina ändlägen. Körningen kändes ändå helt ok, särskillt chase. Alla timmar i Simriggen kanske börjar visa sig nu….
Jag vill tacka alla i teamet, alla sponsorer, familj och vänner. Det är många som kommit fram i efterhand och berättat att de kollat på oss på livesändningen. Sjukt kul! Det är riktigt peppande.
Stort grattis till top3
Mathias Johansson
David Skogsby (Sundin)
Mikael Johansson
Nästa tävling SKA vi ha bättre iordning på materialet. Jag hoppas att vi kommer bli vassa där. Ses i soliga Karlstad!