Summering 2021

Att sammanfatta 2021 är inte lätt, vart ska man ens börja? Det har varit ett lärorikt år där vi har jobbat mycket med hur vår förare ska ladda upp inför varje kval och battle, drifting handlar väldigt mycket om vad föraren har för känsla i bilen, ju mer han känner att han kan lita på bilen och självkänsla, ju hårdare kan han pusha allt till sin gräns. 2021 fick även SM serien en ny protomotor, Gatebil och Mantorp Park, som har gett hela serien ett lyft och gjort den riktigt seriös. Vilket har lett till att publiciteten och startfältet har aldrig varit starkare. Något som de har satsat extra hårt i år är media-biten, de har tex en väldigt gedigen och proffsig livestream där man kan följa spänningen direkt hemifrån soffan. De släpper även mycket proffsiga filmer både under och emellan eventen.

Henrik blir interjuvad i livestreamen.

RD 1 – Mantorp Park

Startskotten av SM gick på en välkänd bana, nämligen Mantorp Park. Här var alla lika taggade på att äntligen få köra igen! Och det märktes att alla hade steppat upp sitt game. Konkurrensen var hård och vi hade lite problem med att hitta bra inställningarna på bilen. Träningen gick bra, tack vare våra duktiga mekaniker som ser till att bilen alltid är redo och är snabba på att göra ändringar så att Henrik kan köra bilen fullt ut. När träningen var slut kändes bilen bra och följsam. Men allt kändes inte helt okej under kvalet, det visade sig efteråt att vi hade en spricka i grenröret, vilket gjorde att vi inte hade full effekt på bilen. Bilen blir då något svårkörd, förförallt vid initierng. Men trots detta så kvalde vi in på en 14:e plats, efter kvalet var det bara att sätta på sig mekaroverallen och svetsa det, så var vi redo för morgondagen.

Dag 2 börjar med en träning där vi får känna på banan och vi är glada och taggade, kanske lite för taggade då vi råkar toucha en annan bil vilket gör att vi får en liten buckla i passagerardörren. Men så är det när man alltid ligger på gränsen, då kan allt hända. Sen var det dags för top32 där vi möter Mattias Bengtsson som är en grym förare, nu gäller det att se till att man är lugn och kan lita på bilen. Något som Henrik lyckas bra med, det var en tight battle som vi gick vinnandes ur och vi var vidare till top16, nu jäklar var vi taggade! Speciellt när vi får möta våran fantastiska vän Mikael Johansson, som är en helt fantastik förare. Men trots att vi är vänner utanför banan så är det på banan det görs upp. Här måste vi köra så tight det går, det vet vi. Mikael börjar köra lead, vi kör chase. Tyvärr är han lite för snabb för oss i starten vilket gör att vi gör att vi får offra linje i första kurvan för att komma ikapp. Vi kommer då i otakt med Mikael och gör då ett litet misstag och måste släppa av. Sen är det dags för oss att köra lead, vi ligger bra i alla zoner och vi får upp en bra fart runt banan. Mikael ligger på tight men han kör lite för safe och tappar fart i slutet av battlen. Tyvärr så tog vår helg slut där och vi hamnade på en 15:e plats i tävlingen.

Livestream Mantorp Park

 

RD 2 – Sundsvall Raceway

Andra deltävlingen fick vi åka ända upp till Sundsvall, en spännande resa. Sundsvall Raceway är en bana som ligger ute på en gammal millitärbas mitt ute i skogen. Det är en snabb och lite farlig bana med mycket murar. Här gäller det att både förare och bil funkar bra ihop. Detta var en bana som bjöd in till tighta battles och vi tyckte den var riktigt kul att köra på. Vi hade på tävlingen i Mantorp kommit fram till att vi borde köra med hårdare fjädring bak. Sellholm skickade ner nya fjädrar till oss som vi installerade innan vi åkte mot Sundsvall. Återigen fick vi börja träningen utan att veta hur stötdämparinställningarna ska vara, vi fick lära oss under träningen. Efter lite träning och mekande började bilen kännas rätt bra och vi kunde lita på att den gjorde det vi ville. Vi lyckades kvala in på en 23:e plats in till stegen.

Träningen innan Top32 kändes riktigt bra och vi var taggade Vi fick möta Felix Lindvall, som är en utav våra svenska förare som även tävlar ute i Europa, så vi visste att det här kommer bli tufft! Dock så fick Felix något problem med bilen så vi gick vidare och fick möta Viktor Wettermark i Top16. Vi kämpade men det räckte inte hela vägen och Viktor gick segrande ur battlen. Viktor körde riktigt fint och slutade senare på en andraplats efter att han fick bryta finalen. Vi tog en 15:e plats i tävlingen vilket gjorde att vi hamnade på en 11:e plats i serien och vi var ändå nöjda med helgen, vi hade ju kul!

 

RD 4 – Lidköping Drifttrack

Lidköping var en av de banor som var nya denna säsongen och alla var lika spända på hur det skulle vara. Det är nämligen en gammal folkracebana de har asfalterat och gjort till en driftingbana. Det var en väldigt tight och teknisk bana, här sattes man på prov kan man säga. Vi diskuterade vilka inställningar vi skulle köra och redan efter första testet kändes bilen grymt bra. Så skönt att vi äntligen lärt oss och lyckas hitta rätt inställningar snabbt i tävlingen. När det var dags för kval så fick vi in en 70poängs repa på den första, när det var dags för andra repan så gick det inte helt som vi ville och vi tabbade oss lite, men allt som allt så kvalade vi in på en 26:e plats! Bilen kändes bra, träningen kändes bra. Kan det varit hjärnspöken som gjorde att vi inte lyckades bättre i kvalet?Senare på kvällen diskuterade vi mycket om det mentala, hur vi ska ladda upp.

Dag 2 började med träning innan top32. Vi tog en annan approach rent mentalt inför träningen och det kändes mycket bättre. Träningen gick väldigt bra. Vädret var oklart och det satte sig i skallen. När det sen var dags för top32 fick vi möte Joakim Grahn, banan var väldigt hal pga regn och vi hade endast tränat på torrt underlag vilket gjorde det hela svårkört och Joakim gick vinnande ur battlen. Vi avslutade tävlingen på en 27:e plats och hamnade på en 17:e plats totalt i tabellen.

 

RD 5 – Linköping

Finalen av SM gick av stapeln på SAAB Arena, mitt inne i Linköping. Här märktes det att det inte sparades på krutet. Det var riktigt kul att se den arena de hade bygg upp som vi skulle få köra på. Här märktes det att Gatebil och Mantorp Park hade jobbat med staden för att få ihop något fantastikt. Tyvärr kunde de inte släppa in all publik som de ville, men hade de fått så hade det varit ett av de fränare eventen någonsin! Dag 1 bjöd på träning och kval. Första träningspasset kämpade de flesta med lite dåligt grepp. Det blir så när man kör på en tillfällig bana innan man har kört ner lite gummi i asfalten. Vi gjorde justering och skruvade på mer fäste och tillslut kändes det bra. När det sedan var dags att kvala så hade mörkret hunnit lägga sig, sjukt ballt att se en upplyst bana och få köra drifting. Närheten till publiken för förarna på banan på sådana här event är grymt häftigt. Man känner av publiken och blir extra taggad. Vi kvalade in på en 19:e plats med 81 poäng.

Efter en natts vila så var det dags för träning inför top32, träningen gick bra och vi var sjukt taggade på att att köra. I stegen fick vi möta Jim Olofsson som är en som har vart med länge, så vi visste att nu jäklar får vi ligga i. Både Jim och Henrik kör bra rundor, och det blir en one more time. Jim kör en bra lead runda och vi hänger på bra, när det sedan är dags för oss att köra lead så kör vi en bra linje och Jim ligger på men tappar lite. Strax innan sista zonen så upptäcker Henrik att det brinner ur huven och släpper av, men sen väljer han att ligga på igen och ta sig över mållinjen, men tyvärr rätade vi för mycket och Jim gick vidare. Men vi är lika glada för det för vi hade just kört våra livs rundor och fick nytändning inför 2022. Vi avslutade finalen med en 22:e plats och vi avslutade säsongen på en 19:e plats.

About the Author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

You may also like these